Deze cursus bestaat uit 2 halve dagen.
Meestal gaat het prima met de samenwerking tussen u en uw patiënten. Maar wat doet u wanneer het minder goed gaat? Soms raken we als professionals geïrriteerd door het feit dat patiënten ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. Als professional raken we soms gefrustreerd en denken: “hoe vaak moet ik het nog vertellen?”
Motiverende gespreksvoering is gericht op samenwerking waarbij de patiënt expert is over zijn eigen leven met zijn wensen en mogelijkheden en de professional de tandheelkundige expert is. Met deze rolverdeling blijkt de samenwerking in de praktijk, juist met ‘moeilijke‘ patiënten beter te verlopen.
Door motiverende gespreksvoering toe te passen ervaart u als professional grote winst omdat de verantwoordelijkheid niet meer als vanzelfsprekend door de patiënt op uw schouders kan worden gelegd.
Uitgangspunten van motiverende gespreksvoering:
- Motivatie tot verandering komt vanuit de patiënt en niet van de professional
- De professional zorgt voor deskundige informatie en begeleidt de patiënt bij het veranderingsproces
- Motiverende gespreksvoering is gericht op een gelijkwaardige samenwerking met focus op het doel van de patiënt
- De professional stelt zich meer op als coach dan deskundige