Meestal gaat het prima met de samenwerking tussen u en uw patiënten. Maar wat doet u wanneer het minder goed gaat? Wanneer u geconfronteerd wordt met ‘moeilijke’ patiënten? Patiënten die niet lijken te luisteren naar uw adviezen en voorlichting. Soms raken we als professionals geïrriteerd door het feit dat patiënten wel ‘ja’ zeggen maar ‘nee’ doen. Met vermoeidheid en frustratie als gevolg; “Hoe vaak moet ik het nog vertellen?”.
Motiverende gespreksvoering (MG) is gericht op een samenwerking waarbij de patiënt expert is over zijn eigen leven met zijn wensen en mogelijkheden en de professional de tandheelkundige expert is. Met deze rolverdeling blijkt de samenwerking in de praktijk, juist met ‘moeilijke’ patiënten beter te verlopen. Bij het toepassen van MG in de praktijk kan de verantwoordelijkheid voor een gezond gebit niet meer als vanzelfsprekend door de patiënt op uw schouders worden gelegd. Hierdoor wordt uw werkplezier vergroot!
Deze cursus bestaat uit twee e-learningmodules en twee praktische dagdelen. De e-learningmodules worden voorafgaand aan de praktische dagdelen online afgerond, op een door u zelfgekozen tijdstip. Hierdoor kan de vertaalslag van theorie naar praktijk makkelijk plaatsvinden tijdens de twee praktische dagdelen. In het eerste praktische dagdeel gaan we aan de slag met alle vragen en uitdagingen die de theorie u heeft gegeven om in de praktijk toe te passen. “Wat gaat al gemakkelijk en wat lukt nog niet?”. Na een interval van enkele weken, waarin u MG toepast in de eigen praktijk, zal in het tweede dagdeel verdiepende feedback, handreikingen en tips gegeven worden om de implementatie van MG vorm kunt geven in uw eigen praktijk.
Programma
Dag 1
08:30 – 09:00 Ontvangst
- Motiverende vragen
- Attitude van motiverende gespreksvoering in de praktijk
- Luisteren
- Weerstand observeren en ombuigen
- Koffiepauze
- Eigen gedragsverandering
- Toepassen van de vragen per fase gedragsverandering
- Casuïstiek uit de eigen praktijk uitwerken
12:45 Einde cursusdag
Dag 2
08:30 – 09:00 Ontvangst
- Ervaringen uit de praktijk
- Feedback
- Eigen gedragsverandering
- Fases van gedragsverandering herkennen
- Koffiepauze
- Eigen en andermans weerstand ombuigen
- Casuïstiek uit de eigen praktijk
12:45 Einde cursusdag